S nápadem na vybudování Re-shopu přišli účastníci hackathonu (myšlenkového maratonu), který uspořádal první náměstek primátorky Petr Hladík a který byl zaměřen na zlepšení odpadového hospodářství v Brně. Účastníci hackathonu představili celkem 43 nápadů, ze kterých byl nejúspěšnější právě tento. Re-shop by měl navázat na současné projekty Re-use a Retro-use, které už město realizuje. Jejich cílem je opětovné využití starých, ale stále funkčních věcí, které už lidé doma nepotřebují. Re-shop má jít ještě dál, jeho součástí má být opravna věcí, kavárna nebo e-shop, dále bude nabízet aktivity pro celou rodinu, osvětové kampaně nebo zajímavé workshopy.
Hackathony se často pořádají mezi programátory a vývojáři. Jedná se o setkání, které probíhá podle předem daného formátu. Využívá se zde různých pracovních a byznysových modelů, grafických a dalších prezentačních nástrojů. Skrze tyto myšlenkové maratony se poměrně rychle dá dojít k efektivnímu řešení určitého problému.
„Pro uspořádání dvoudenního hackathonu jsem se rozhodl proto, abych dal prostor všem, kteří mají chuť a nápady na zlepšení Brna. Před samotnou akcí jsem slíbil, že vítězný návrh si osvojím a pokusím se ho prosadit a zrealizovat. To bylo tou hlavní motivací pro účastníky, proto se sešli především opravdoví nadšenci. Se zástupci vítězného týmu teď chci být v kontaktu a spolupracovat s nimi na prosazení jejich návrhu. Do budoucna plánuji uspořádat i další hackathony na jiná témata, která trápí naše město. Akce se celkem zúčastnilo 12 účastníků, kteří postupně představili 43 nápadů. Postupným hlasováním byly vybrány dva, které následně byly detailněji zpracovány a prezentovány porotě složené ze zástupců města a městské společnosti SAKO,“ uvedl náměstek primátorky Petr Hladík.
Celkovým vítězem se stal návrh na obchodní centrum, ve kterém budou moci lidé zanechat věci, které již nepotřebují, nakoupit retro věci, vdechnout věcem druhý život, navštívit workshopy, výstavy, přednášky, využít „odpady“ z firem a další. Bude se zde také dotřiďovat nashromážděný odpad. Tomuto centru autoři dali název Re-shop.
„Název Re-shop není úplně přesný, proto ho zatím doplňujeme podtitulem „Poklady s příběhem“. V podstatě se jedná o celé obchodní centrum. Velký bonus oproti již existujícím aktivitám vidíme ve sjednocení činností na jednom místě a v kapacitě. Chtěli bychom, aby Re-shop spolupracoval s firmami, využíval jejich znovu použitelný „odpad“, nebo se školami a divadly, kterým by mohl nabízet různé věci k opětovnému využití. Chceme zavést nové způsoby nakupování s cílem být šetrnější k životnímu prostředí. Podobný je projekt Retuna, který již 7 let úspěšně funguje ve Švédsku,“ uvedla autorka vítězného návrhu Marie Kudlíková.
Re-shop by měl podle autorů návrhu dodávat především dobrý pocit a zároveň bude přispívat k celkovému snižování odpadů.
„Asi se bude dost lidí ptát, v čem je to jiné od obyčejných bazarů. Re-shop si můžete představit tak trochu jako Ikeu. Takže rozhodně velikostí a množstvím zboží, pak také kvalitou prodávaných věcí, neboť zaměstnanci Re-shopu by měli pečlivě třídit lidmi odevzdané věci a některé se přímo na místě opraví. Do nákupní zóny bude lákat dobrá cena, spousta retro věcí, které dnes frčí a celkově hezké a příjemné prostředí. Nejdůležitější však je dobrý pocit. Ať už u lidí, kteří nechtějí nepotřebné věci vyhodit, tak i u těch, kteří nechtějí kupovat nové a rádi si nakoupí v Re-shopu a vdechnou tak věci nový život. Tím se opět podstatně sníží množství produkovaného odpadu,“ dodal člen vítězného týmu Jan Priessnitz.